Przejdź do treści

Prawa Pacjenta / Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta

Zakres zadań Pełnomocnika ds, praw pacjenta
Pełnomocnik ds. praw pacjenta to osoba, której głównym zadaniem jest reprezentowanie interesów pacjenta w relacji z personelem medycznym, administracyjnym oraz w innych kwestiach związanych z pobytem w podmiocie leczniczym. Jest to dodatkowe wsparcie, które ma na celu ułatwienie komunikacji i zrozumienia dla pacjenta oraz jego rodziny kolejnych etapów leczenia, wykonywanych procedur , wydawanych zaleceń itp, a także rozpatrywanie złożonych skarg i wniosków pod względem obowiązujących praw pacjenta.

W Szpitalu Specjalistycznym nr 2 w Bytomiu pacjenci mają możliwość uzyskania konsultacji i wsparcia Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta w sytuacji, gdy w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Szpital zostały naruszone ich prawa.

Kompetencje i zakres zadań Pełnomocnika ds. praw pacjenta w Szpitalu Specjalistycznym nr 2 w Bytomiu

  • udzielanie wsparcia komunikacyjnego w sytuacjach trudnych i konfliktowych pomiędzy pacjentem, a personelem medycznym;
  • przyjmowanie i rozpatrywanie skarg, roszczeń i wniosków (zgodnie z obowiązującą procedurą) oraz monitorowanie stopnia realizacji wdrożonych działań naprawczych
  • organizacja i nadzór procesu mediacji w sytuacjach roszczeniowych oraz sprawach przedsądowych pomiędzy pacjentem/pełnomocnikiem pacjenta, a Szpitalem
  • przyjmowanie opinii pozytywnych, w tym podziękowań, dotyczących świadczonych usług i ich dalsza dystrybucja;
  • prowadzenie i nadzór administracyjny roszczeń pacjentów;
  • organizowanie szkoleń z zakresu praw pacjenta, profesjonalnej obsługi oraz komunikacji z pacjentem;
  • nadzór nad jakością świadczonych usług w Szpitalu z pełnym uwzględnieniem praw pacjenta zgodnie z obowiązującym stanem prawnym;
  • reprezentowanie Szpitala w kontaktach z instytucjami zewnętrznymi w zakresie praw pacjenta lub innych zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem.
  • udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania dotyczące hospitalizacji w Szpitalu, a także świadczonych w nim usług.
  • nadzór nad realizacją praw pacjenta w Podmiocie


Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta –
mgr Magdalena Firlus,
dostępna jest dla pacjentów oraz ich rodzin od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 14:30
pokój nr 19, I piętro budynek nr 2
tel: 32 786 14 24
e-mail: mfirlus@szpital2.bytom.pl
Adres do korespondencji: Szpital Specjalistyczny nr 2 w Bytomiu,  ul. Stefana Batorego 15, 41-902 Bytom

Z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa oraz Dyrektor ds. Administracyjno – Technicznych przyjmują strony w sprawie skarg i wniosków we wtorki w godzinach od 12:00- 14:00

Postępowanie z opiniami Pacjentów
W naszym Szpitalu rozpatrywane są skargi i wnioski wniesione:

Termin odpowiedzi na skargę wynosi maksymalnie 30 dni, od daty jej wpływu do Szpitala.

Wszystkich Naszych Pacjentów zachęcamy  do podzielenia się opinią dotyczącą prowadzonej przez nas działalności poprzez wypełnienie anonimowej ankiety badania satysfakcji i doświadczeń pacjenta dostępnej w jednej z trzech opcji dla:

  • dla pacjenta hospitalizowanego- pobyt szpitalny
  • dla pacjenta ambulatoryjnego- wizyta w poradni
  • pacjentki korzystającej z świadczeń opieki okołoporodowej


Kliknij tutaj, by przejść do ankiet, bądź wybierz z menu „Dla Pacjenta” – „Kwestionariusz satysfakcji pacjenta”

Wszystkie zgłoszone  spostrzeżenia i uwagi pacjentów umożliwiają nam podejmować starania, mające na celu stałe podnoszenie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych  we wszystkich obszarach naszej działalności, aby zapewnić Państwu jak najlepszą opiekę.

Rzecznik Praw Pacjenta w Warszawie
Bezpłatna całodobowa telefoniczna informacja pacjenta
800-190-590

Rzecznik Praw Pacjenta
Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl